פרוביוטיקה ופריביוטיקה: תפקידן במערכת העיכול ותרומתן לבריאות

קרדיט תמונה: freepik

המושגים פרוביוטיקה ופריביוטיקה נשמעים דומים מאוד ולכן אנשים רבים מתבלבלים ביניהם או חושבים שמדובר על אותו הדבר. אז בואו נעשה סדר: פרוביוטיקה אותה כולנו מכירים מהפרסומות ומהכדורים אותם אנו נוטלים, היא שם כולל לחיידקים טובים שנמצאים במערכת העיכול ויש להם השפעה ישירה על רוב מערכות הגוף. פריביוטיקה היא האוכל, או יותר נכון המצע הדרוש כדי לקבל את שגשוג החיידקים הטובים במערכת העיכול. כיצד זה בדיוק קורה וכיצד החיידקים הללו תורמים לנו לבריאות? כל התשובות בהמשך, כדאי להמשיך לקרוא.

 

מהם פרוביוטיקה ופריביוטיקה

הסברנו בקצרה מהם פריביוטיקה ופרוביוטיקה אך עכשיו נצלול קצת להסברים מעמיקים יותר. לא כל רכיבי התזונה מתעכלים בגופנו, אנחנו יודעים את העובדה הזו כבר שנים רבות, למעשה, הנושא התגלה אי שם בשנות ה-80 של המאה הקודמת, ואותם רכיבי תזונה להם אנחנו קוראים פריביוטיקה מקדמים את גדילת חיידקי המעיים הפרוביוטיים והדבר מן הסתם תורם לבריאות. הרכיבים שכולנו מכירים כפריביוטיים הם הסיבים התזונתיים, אנחנו יכולים למצוא אותם בירקות ופירות, בדגנים וקטניות ולמרות שהם לא עוברים עיכול מלא בגופנו, יש להם תרומה רבה לבריאותנו. לסיבים תפקיד חיוני – הם משמשים את אותו מצע מזון עבור חיידקי המעיים שמפיקים מהם את האנרגיה והחומצות שמשמשות כמקור אנרגיה, המשפיעות על תנועתיות המעיים, שמפחיתות סיכון למחלות שונות ומפחיתות את ייצור החומרים האנטי דלקתיים בגוף.

הפרוביוטיקה הם חיידקים "טובים" מזנים שונים, שלכל אחד מאותם זנים תפקיד אחר בגופנו – חלקם מסדירים יציאות, אחרים מסייעים לחיזוק מערכת החיסון, יש שמפחיתים נפיחות בטנית ועוד. מזונות פריביוטיים מומלצים הם שום, בצל, אספרגוס, כרישה, ארטישוק, שיבולת שועל, שיפון, בננה, חיטה, שיפון וסלק.

 

פעילותן של פרוביוטיקה ופריביוטיקה

במערכת העיכול שלנו חיים מיקרואורגניזמים ידידותיים החל מחלל הפה ועד למעיים. הם נמצאים בקרומים שנמצאים במערכת העיכול, תפקידם להפריע לחיידקים השליליים ושניהם נלחמים על המזון, לכן מזון שמקדם את פעילותם של המיקרואורגניזמים מונעים את התפתחות החיידקים השליליים ובכך מונעים דלקות ומחלות שונות במערכת העיכול.

המיקרואורגניזמים הידידותיים תומכים בתהליכי העיכול, הפירוק והספיגה של המזון, הם שומרים על פעילות חומצית תקינה, משפרים את המערכת החיסונית ובמיוחד כשמדובר על אנשים הסובלים ממחלות דלקתיות כמו מחלות קרוהן וקוליטיס, פעולה זו יכולה לסייע לאיזון משמעותי של המחלה, כך גם בכל הנוגע לסוגים שונים של טפילים במעיים מהם סובלים אחוז ניכר של האוכלוסייה.

טפילי המעיים הם יצורים בכל מיני גדלים שניזונים מהמזון שיש במערכת העיכול. רוב האנשים מכירים את התולעים מהם נדבקים ילדים בגן וגם מבוגרים, לעיתים קרובות מדובר על בעיות היגיינה, ולעיתים תהיה זו שהייה במקום עם בעיית היגיינה, למשל כאשר נדבקים בטפילים כמו למבליה, כאשר תסמיני טפילי המעיים באים לידי ביטוי בכאבי בטן, שלשולים, נפיחות בבטן, גרד, גזים ועוד.

החיידקים הטובים הם למעשה המאזנים הטבעיים של הגוף, לכן אכילת מזונות עם חיידקים חיוביים כל יום מסייעת רבות לבריאות הכללית של הגוף. רצוי בכל ארוחה במהלך היום להקפיד על אכילת המזונות הללו, כמו גם שמירה על אורח חיים בריא תוך פעילות גופנית המסייעת גם כן למערכת העיכול.

שתפו פוסט זה
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
תלתלים
בלוג
התרת קשרים בשיער: אילו שיטות עובדות באמת ואילו כדאי להימנע מהן

האם אי פעם מצאת את עצמך מנהל מלחמה נגד סבך קשרים שלקח את השיער שלך כבן ערובה? אתם לא לבד. עבור רבים, תהליך התרת הקשרים בשיער הוא חוויה מתסכלת, והופך את מה שאמור להיות שגרת טיפוח פשוטה למשימה הרקוליאנית. עם זאת, מתחת למאבק הזה מסתתר לא רק סיפור על חוטים קשורים, אלא הזדמנות לאמץ את אמנות הטיפול במנעולים שלנו בחוכמה ובחום.

מוצרים למטבח
בלוג
המדריך המלא: מוצרים חכמים למטבח שיעשו לכם חיים קלים יותר

זמזום החדשנות הפך את המטבחים של ימינו למרכזי טכנולוגיה, שבהם נוחות פוגשת מודרניות בכל פינה. חלפו הימים של הכנת ארוחות עתירות עבודה והתאמות ידניות. במקום זאת, אנו מוצאים את עצמנו מוקפים במכשירים חכמים שנועדו להפוך את ההרפתקאות הקולינריות שלנו לא רק למהנות יותר, אלא יעילות להפליא.

קוסמטיקאית
בלוג
החיפוש אחר הקוסמטיקאית המושלמת: המסע שלי

כאשר החלטתי לראשונה למצוא קוסמטיקאית חדשה, התחלתי לשאול חברים ובני משפחה המלצות. חיפשתי באינטרנט גם ביקורות ודירוגים של מכוני יופי מקומיים. היה לי חשוב למצוא מישהו מנוסה, מיומן ובעל מוניטין טוב.

כירורג פלסטי
בלוג
5 טיפים למציאת כירורג פלסטי מומלץ

התחל על ידי מחקר מנתחים פלסטיים באזור שלך וקריאת ביקורות מקוונות של מטופלים קודמים. חפש משוב חיובי ודירוגים גבוהים שיעזרו לצמצם את האפשרויות שלך.